Resa i Kina

Posted by on 10 Jun -2011 in Featured, Kina | 0 comments

Shanghai

Nu har vi varit ute och rest, Jag, Lin, Joel, Isabell och Joels faster Semiram. Först bar det av till Shanghai via flyg för lite softande och turistande en dag.

Vi hann inte se så mycket av staden med de trånga gatorna, men en middag i tornet och en vända till shopping parken vart det iaf. Bodde gjorde vi på Baron hotell, det var ett helt okej hotell för den prislappen, betydligt bättre än vad man får för 300 kr i BeiJing iaf.

Internet uppkopplingen på rummet var dock lite seg för att vara i en storstad.

Shanghais turistshoppinggata

Men nu när man börjat vänja sig vid Kina så förvånas man inte direkt av att det kan vara hur modernt som helst, men sen en sån viktig detalj som internetuppkoppling 2011, det kan de missa helt att bry sig om. I de runda kloten på tornet på bilden så har de utställningar, restaurang m.m. det var faktiskt riktigt bra mat här, åker man till Shanghai ska man absolut gå upp en vända i tornet och äta.

Turistgatan i Shanghai är dock lite trevligare och framförallt snyggare än Beijings Silkstreet och ”YaShow”.

Men i princip är det samma skräp som säljs, dvs piratkopierade klockor och jackor.

Turistbuss

Jag och Lin tog en tur i en turistbuss under dag 2 medans de andra tittade på shoppingen vid NanJingLu, vi valde ju självklart fel linje så vi fick åka precis den delen av staden vi tittade på dagen innan, dessutom regnade det så man vart rätt blöt.

XiTang

Senare under dagen bar det av till Xi Tang, en liten håla mitt i ingenstans, men som är iaf för kineserna känt som ett turistmål. De har en liten kanal som de byggt en massa hur runt med små shopping gator osv. Bo gjorde man i små ”familjehotell”, inte så lyxigt direkt men säkert kul för de som inte bott så tidigare, dvs i ett fuktigt rum med en hård säng utan madrass :P själv bodde ju jag och Jocke så när vi var i Shaolin templet en sväng 2006. Här fanns det visserligen internet på rummet vilket det inte gjorde vid skolan i Dengfeng, men internet i kinesisk byhåla =5 min att öppna ett mejl från Sverige :P så inte vart det mycket arbete gjort på kvällen inte.

Kinesisk äckelsprit

Jag hittade en liten flaska sprit för 20 kr, fin flaska tänkte jag och köpte den. Ångrade mig rätt fort när jag kände lukten på spriten, vart ca en halv munfull av den oljiga sörja de kallade sprit.

Fåglar på båt

De har gjort "Kaoz" på Ankan!

Som ni ser på bilden verkar Laserturken jobba som kock här i Kina, eller så har de kopierat det här med att klippa tung, klippa ör och göra Kaoz på saker :)

Dag 3 for vi vidare till YiWu för lite seriös shopping till våra butiker, främst smycken och väskor då.Kom fram på kvällen, vart lite förundrad över att ett så nice hotell faktiskt kunde vara så billigt, snabbt och bra internet är det också. Enda som drar ned hotellet en stjärna i min bok är att toalettpappret är av sämsta kvalité :P

Dag 4 åkte vi iväg till Fabriksshoppingen, shit vad stort det var, lite jobbigt dock att typ 80% av butikerna i det 5000 kvm stora utrymmet hade höga minimiordrar på typ 100 upp till 1000 av varje färg på ringen eller väskan :) men de som sålde grossistlådor hade iaf en del bra saker så vart en några kartonger hem till Sverige.

Dag 5 vart det mer fabriksshopping samt en del letande efter förpackningsmaterial, vi kom fram till att vi inte har plats för 20 000 förpackningar just nu så det vart inget inköp just nu för dessa. jag missade totalt att ta några bilder från YiWu :S fråga mig inte varför, iofs inte så mycket att se förutom massa affärer och sånt är ju inte direkt kul att fota iaf. På kvällen bar det av med tåg till ning bo, jag tog faktiskt 2 bilder på tåget, det gjorde Joels faster med då kom konduktörerna och tvingade henne att radera bilderna, sen fick lite VIP behandling och slapp sitta resten av resan i sittkupén och fick istället sitta med några andra mässbesökare i restaurangvagnen hela resan :) (Jag har kvar mina bilder f.ö då de inte såg mig ta foton).

Dag 6 var vi riktigt trötta, men vi orkade ändå besöka en större mässa för konsumentprodukter, gick runt där nästan hela dagen, sedan åkte vi till flygplatsen och satt och arbetade på kaféet.

Kul staty

Respekt för förbuden?

Lite smålyx

Nedan är en liten karta över vår resväg.